fredag 14 oktober 2011

Dag 13 Seoul - eget program -8/10

Hotellet som jag bor på är fullt så jag kunde inte förlänga boendet så
fixade ett nytt hotell som ligger strax intill. Tänkte åka till Busan
på måndag och stanna där två dagar och sedan åka tillbaka till Seoul
och titta på det jag inte hunnit med.

Tror inte jag sett så många affärer eller försäljningsställen
någonstans tidigare. Fattar inte hur alla kan sälja. Tycker många
säljer exakt samma saker och de ligger på rad. Det finns naturligtvis
massor av människor också fler än vad jag kommer ihåg från Japan. Vi
åker en hel del tunnelbana och idag lördag kryllar det av folk.
Man köper singelbiljetter som man samtidigt betalar en
depositionsavgift på. Den får man tillbaka om man stoppar in biljetten
i en speciell återvetalningsautomat. Ett krångligt system tycker jag.
Den största marknaden heter Namdaeum Market och ligger strax intill
den gamla Södra Porten. Där köpte jag en ny resväska eftersom
utdragshandtaget på min gamla har gått sönder.

Åkte till Youngsan där deras elektronikmarknad ligger men tyckte inte
den var något speciell. Nästan ingen talade engelska och priserna
ligger ungefär på samma nivå som hemma. Antagligen är priserna på
elektronik ganska pressade över hela världen.
,
På kvällen åt vi avskedsmiddag på en koreansk restaurang i
ungdomskvarteren Myeongdong. Middagen bestod av grillat nötkött
"bulgogi" som man grillar vid bordet. Till det serveras
smårätter/grönsaker mm i små skålar, ikväll 9 till antalet.

Tog inte så många bilder idag så visar istället några bilder till från
Suwon. Man visade hur ett gammaldags finare koreanskt bröllop gick
till. I processionen rider brudgummen på sin häst och bruden bärs i
bärstol och bärare bär med sig gåvor till brudparet.

Imorgon fortsätter jag själv en vecka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar