lördag 15 oktober 2011

Dag 17 Busan-Gyeongju - 12/10

Snabbtåget KTX-expressen från Busan till Gyeongju tog 25 minuter bara
men fick åka buss i 20 minuter också innan jag var framme. Hade bokat
rummet på ett pensionat via internet och innehavarinnan mötte mig vid
bussen och körde med sin bil till pensionatet. Hon är väldigt
omtänksam och gick noga igenom kartan och visade vilka platser jag
borde besöka. Fick ett jätterum med kokvrå och en jättestor
himmelssäng. Ett av de pampigaste rummen jag bott i.

Jag har själv under min tilläggsvecka bokat alla mina hotellrum via
internet. Det är alltid väldigt spännande att se hur de ser ut i
verkligheten. Hittills har jag inte blivit besviken. Tycker detta sätt
att bo är mer spännande än att bo på stora hotell typ Hilton. Man
möter så trevliga människor och så blir det ju också billigare.

Gyeongju var en gammal huvudstad under Shilla-dynastin på ca
100-talet. Xian i Kina har stått som förebild. Staden har få
skyskrapor med låghusbebyggelse och är byggd på stor yta så långa
avstånd men mycket cykelvänlig. Det går att hyra cyklar på många
ställen.

Besökte Buddist-tempelt Bulguksa som först byggdes 500-talet men
förstördes senare av japanerna. Det återuppbyggdes på 70-talet och är
nu på världsavlista. Av alla Buddist-tempel jag sett under denna resa
var detta det mest "slitna", målfärgen hade mattats betydligt och
stockarna var småspruckna.

Strax intill låg "Seokguram grotto", en grotta högt uppe på berget men
en budda i sten. Det gick en shuttelbuss från Bulguksa till grottan.
Häftig stigning! Bussen körde i drygt 20 minuter uppför på de
krokigaste serpentinvägar jag åkt på. Blev nästan yr i bollen. Vid
ingången kunde man slå ett slag på den stora klockan för välgång och
fred. Och många var det här också som skulle titta.

Hösten har kommit här också och löven på träden har börjat skifta
färg. Misstänker att det mesta är över då jag kommit hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar